Abi
Suzi
Jeff
Hebe
Honda
Carmen

Dogoterapia

Nazywam się Hanna Szweda i jestem pedagogiem oraz hodowcą psów rasowych, zrzeszonym w Związku Kynologicznym w Polsce. Niniejsza publikacja ma za zadanie zaprezentować Państwu mój program prowadzenia zajęć terapeutycznych oraz edukacyjnych z udziałem psów. Psami interesuję się i zajmuję od dziecka. Kontakt z tymi wspaniałymi zwierzętami i ich obserwacja pozwoliły mi dostrzec doskonałe cechy użytkowe oraz bardzo dobry wpływ na psychikę i samopoczucie człowieka. Moja hodowla opiera się na dwóch rasach: Golden Retriever oraz Border Collie. Golden Retriever ze względu na zrównoważony charakter i chęć do zabawy oraz kontaktu z człowiekiem to rasa idealnie nadająca się do pracy z dziećmi oraz osobami niepełnosprawnymi. Są to psy, które wprost uwielbiają towarzystwo ludzi i pieszczoty. Moje psy zostały dodatkowo wyselekcjonowane z rasy, pod względem cech psa terapeuty, a także przygotowane od szczenięcia do tego typu pracy. Border Collie natomiast to psy pasterskie o niezwykłej inteligencji, doskonale odnajdujące się ze względu na pasję do pracy i ruchu w zabawach sportowych oraz pokazach szkoleniowych. Posiadam ukończone szkolenia w zakresie: „DOGOTERAPIA metoda wspomagająca terapię i rehabilitację dziecka z niepełnosprawnością” oraz „Szkolenie psa do pracy w dogoterapii. Prowadzę zajęcia z zakresu dogoterapii oraz przygotowuję psy do współpracy z osobami niepełnosprawnymi oraz z dziećmi.

Czym dokładnie jest dogoterapia? Otóż dogoterapia zwana również kynoterapią jest metodą wspomagającą terapię psychoruchową i psychopedagogiczną dziecka. Może służyć też, jako metoda wspomagająca edukację. Terapia kontaktowa z udziałem psa jest stosunkowo nową, ale coraz bardziej popularną odmianą terapii w Polsce. Istnieją dwie główne formy prowadzenia zajęć, jest to animal – assisted activities (AAA) oraz animal assisted therapy(AAT). AAA to forma zabawy, aktywności z udziałem psa(przełamanie strachu przed psem, głaskanie, przytulanie itp.) – ma ona pomóc w odreagowaniu stresów związanych z sytuacjami trudnymi. AAT z kolei to już zbiór konkretnych ćwiczeń dobranych odpowiednio do pacjenta(dziecka), które mają na celu nauczyć go adekwatnie reagować na sytuację trudną i odpowiednio sobie z nią radzić, jest to zbiór ćwiczeń terapeutycznych, które dzięki udziałowi psa są mniej uciążliwe, a wręcz niejednokrotnie znacznie chętniej wykonywane niż „suche” polecenie terapeuty. Dobrze prowadzone zajęcia z psem mogą realizować część potrzeb rehabilitacyjnych czy też potrzeb samorealizacji, na których deprywację narażone są dzieci(pacjenci) z niepełnosprawnościami, ale i niejednokrotnie ludzie zdrowi. Zajęcia z udziałem psa dostarczają aktywności ruchowej, w grupie często wymuszają interakcje między uczestnikami, obecność psa scala grupę i budzi większą chęć do udziału w zabawach i ćwiczeniach. Dlaczego pies jest doskonałym pomocnikiem terapeuty? Otóż pies stwarza pouczycie bezpieczeństwa - bezwzględnie akceptuje wszelkie trudności oraz niedoskonałości dziecka(pacjenta), a także wszelkie bariery (np. ruchowe), co ułatwia dziecku podejście do rozwiązywania danego problemu. Pies nie ocenia – dlatego wszelkie zadania do wykonania znacznie łatwiej i szybciej zostają zrealizowane w obecności psa. Pies wykonując komendy zadane mu przez dziecko(pacjenta) uznaje jego autorytet i w ten sposób wzmacniane jest poczucie wartości. Stwierdzono także, że obecność psa sprzyja nawiązywaniu kontaktów i ułatwia interakcję z drugim człowiekiem. Najważniejszym zaś aspektem dogoterapii w kontekście wspomagania edukacji jest fakt, że obecność psa zmienia podejście dzieci do problemu, ponieważ pobudza myślenie twórcze redukując jednocześnie stres.

Jak praktycznie można zastosować dogoterapię? Ja organizuję zajęcia psychoruchowe dla dzieci(pacjentów) niepełnosprawnych w formie terapii. Oprócz tego prowadzę zajęcia wspomagające edukację w przedszkolach i szkołach. Zajęcia takie dotyczą tematyki opieki nad zwierzętami, szkolenia, pielęgnacji a także zachowania się przy spotkaniu z psem oraz odpowiedzialności, jaka spoczywa na właścicielach zwierząt. Do zajęć edukacyjnych można zaliczyć także wspomaganie nauki czytania, nauki angielskiego, oraz dopasowane do programu nauczania ćwiczenia z psami. Proponuję także zestawy ćwiczeń ruchowych, ogólnorozwojowych zmotywowanych przez interakcję z psem.

Serdecznie zraszam do współpracy placówki edukacyjne oraz osoby prywatne zainteresowane zajęciami z udziałem psa. Oferuję zarówno jednorazowe zajęcia jak i cykl zajęć uprzednio przygotowanych według programu terapeutycznego bądź edukacyjnego.

Ponadto szczenięta z mojej hodowli już od poczęcia są traktowane z wyjątkową troską. Dbamy o dobre samopoczucie i kontakt z ludźmi już suczki w ciąży, co zdecydowanie wpływa na płody. Urodzone szczenięta poddajemy stymulacji neurologicznej, a następnie socjalizacji. To wszystko w dużym stopniu zwiększa prawdopodobieństwo, że pies w przyszłości sprawdzi się jako terapeuta, istotny jest jednak również wybór szczenięcia z danego miotu i jego dalszy jego rozwój oraz szkolenie. Do zakupu szczeniąt od nas zapraszamy osoby zainteresowane terapią jak i kochające rodziny z dziećmi, które chcą mieć zrównoważonego przyjaciela.